Van alles, wat je wilde en ook niet wilde weten.

Zotheid in de Kunstwereld

De banaan van 6 miljoen

Zotheid in de Kunstwereld

Hoe verkoop je een banaan van 25 cent en een rol ducttape voor €5,9 miljoen? Het klinkt als een flauwe mop, maar in de wereld van de moderne kunst is dit een serieus verhaal.

De Italiaanse kunstenaar Maurizio Cattelan deed precies dat met zijn kunstwerk ‘Comedian’. Een eenvoudige banaan, geplakt aan de muur met een stukje ducttape, werd verkocht voor een astronomisch bedrag. Wat drijft mensen ertoe om dergelijke bedragen neer te tellen voor iets dat, laten we eerlijk zijn, eerder aanvoelt als een grap dan als kunst? Laten we samen een reis maken door de wonderlijke en vaak absurde wereld van kunst.

Comedian: Een banaan van miljoenen

In november 2024 ging ‘Comedian’ onder de hamer voor 6,2 miljoen dollar, wat neerkomt op ongeveer 5,9 miljoen euro. Dit kunstwerk bestaat uit niets meer dan een banaan en een stukje ducttape. Het verhaal wordt nog opmerkelijker als je weet dat de banaan werd gekocht bij een fruitkraam in New York voor slechts 25 cent (35ct per stuk of 4 voor $1.00). De eigenaar van die kraam, Shah Alam, werkt 12 uur per dag en kan zich nauwelijks voorstellen dat zoiets simpels voor miljoenen verkocht wordt. Zijn emotionele reactie toen hij dit hoorde, benadrukt de kloof tussen de alledaagse realiteit en de absurde waarde die soms aan kunst wordt gehecht.

Maar waarom betaalde iemand zoveel voor deze banaan? Voor velen zit de waarde niet in het fysieke object, maar in het idee erachter. Cattelan’s werk stelt vragen over consumptie, waarde en wat we als kunst beschouwen. Dat het kunstwerk eerst werd opgegeten door een museumbezoeker en vervolgens door de koper, voegt alleen maar meer lagen van absurditeit toe aan het verhaal.

Fountain: Een urinoir dat geschiedenis schreef

In 1917 veroorzaakte Marcel Duchamp een schokgolf in de kunstwereld met zijn werk ‘Fountain‘. Dit kunstwerk, een omgekeerd urinoir met de handtekening “R. Mutt” (verbastering van het Duitse ‘Armut’, armoede), wordt door velen beschouwd als het meest invloedrijke kunstwerk van de twintigste eeuw. Waarom? Omdat het de definitie van kunst radicaal veranderde. Duchamp stelde dat kunst niet zozeer gaat om het object zelf, maar om het idee erachter.

Door een alledaags voorwerp uit zijn context te halen en het te presenteren als kunst, daagde hij de traditionele opvattingen over schoonheid en vakmanschap uit. Vandaag de dag wordt ‘Fountain’ geprezen als een meesterwerk, ondanks het feit dat velen het nog steeds zien als een grap.

De Pindakaasvloer: Kunst om over te struikelen

Een ander voorbeeld van opvallende kunst is het werk ‘Peanut-Butter Platform‘ van Wim T. Schippers, beter bekend als de Pindakaasvloer. Dit kunstwerk bestaat letterlijk uit een vloer bedekt met een dikke laag pindakaas. Het werd in 1969 voor het eerst tentoongesteld en roept sindsdien discussies op over wat kunst eigenlijk is.

Hoewel het voor sommigen misschien absurd lijkt, legt Schippers uit dat het werk draait om ervaring en beleving. Het dwingt de kijker om anders naar een ruimte te kijken en roept tegelijkertijd vragen op over materialiteit en vergankelijkheid. Maar is het €100.000 waard? Voor velen blijft het antwoord op die vraag een kwestie van smaak.

Take the Money and Run: Lege doeken, volle bankrekening

De Deense kunstenaar Jens Haaning tilde kunstzinnige baldadigheid naar een nieuw niveau met zijn werk ‘Take the Money and Run‘. Hij ontving ongeveer €70.000 van een museum om een kunstwerk te maken dat de inkomensongelijkheid zou belichten. Wat leverde hij in? Twee lege doeken. Zijn boodschap? Het werk symboliseert perfect hoe kunstenaars vaak onderbetaald worden.

Het museum was minder geïnteresseerd in zijn boodschap en meer in hun geld. Ze stapten naar de rechter, die Haaning verplichtte om €66.000 terug te betalen. Dit voorbeeld laat zien hoe kunst niet alleen een spiegel kan zijn van de samenleving, maar ook een strijdtoneel voor economische en ethische kwesties.

Wat maakt kunst waardevol?

De bovenstaande voorbeelden roepen een fundamentele vraag op: wat maakt kunst waardevol? Is het het materiaal, de moeite die erin is gestoken, of het idee erachter? In veel gevallen lijkt het antwoord te liggen in de verhalen, controverse en emoties die een kunstwerk oproept.

Neem bijvoorbeeld het werk ‘Balloon Girl‘ van Banksy, de anonieme straatkunstenaar wiens schilderijen voor miljoenen worden verkocht. Toen een van zijn werken tijdens een veiling gedeeltelijk door een versnipperaar werd gehaald, steeg de waarde ervan alleen maar. Het kunstwerk kreeg na het gedeeltelijk shredden de titel ‘Love Is In The Bin‘.

Het incident maakte deel uit van het kunstwerk zelf, waardoor het een icoon werd van rebellie en humor in de kunstwereld.

Zotheid of genialiteit?

De grens tussen zotheid en genialiteit in de kunstwereld is vaak flinterdun. Wat voor de één niets meer is dan een banaan aan de muur, is voor de ander een krachtig symbool van de moderne tijd. Kunst daagt ons uit om te reflecteren, om anders naar de wereld te kijken en om het onmogelijke te omarmen.

Dus de volgende keer dat je een kunstwerk ziet dat je doet fronsen, stel jezelf dan de vraag: is dit zotheid, of zit er misschien toch een kern van waarheid in?

Wat je antwoord ook is, één ding is zeker: de kunstwereld zal nooit ophouden ons te verbazen.